Hoe kies je de juiste middelbare school voor je kind

Het is weer zomervakantie. Dat betekent dat voor veel kinderen het laatste jaar van de basisschool al bijna aanbreekt. Dit kan een leuke tijd zijn, maar ook een overweldigende periode. Er moet namelijk een belangrijke keuze gemaakt worden: voor welke middelbare school kies je? Er zijn zoveel dingen die je moet overwegen bij het kiezen van de juiste middelbare school voor je kind. Wij hebben een lijst met tips opgesteld om het proces een beetje te vergemakkelijken. Lees verder voor meer informatie!

Let op de verschillende leerstijlen

Een van de belangrijkste factoren bij het kiezen van een middelbare school is de leerstijl van jouw kind. Doet hij of zij het goed in een traditioneel klaslokaal, of geeft hij/zij de voorkeur aan een meer praktijkgerichte aanpak? Er zijn veel goede scholen die zich richten op verschillende leerstijlen, dus het is belangrijk om er een te vinden die aansluit bij de behoeften van je kind. Informeer hier dus goed naar! Het is perfect om hier meer informatie over te verkrijgen op Open Dagen. Zet deze dus zeker in je agenda :).

Kijk naar buitenschoolse interesses

Wat je ook in gedachten moet houden, zijn de buitenschoolse interesses van jouw kind. Doet hij of zij aan sport? Is hij of zij betrokken bij theater- of muziekprogramma’s? Er zijn veel scholen die geweldige programma’s aanbieden voor leerlingen met allerlei interesses. Een voorbeeld hiervan is bilingual onderwijs, hierbij focust de school op het lesgeven in twee talen. Een perfecte mogelijkheid voor kinderen met een talenknobbel en internationale interesses! Het is belangrijk dat je een school vindt waar jouw kind zijn of haar passies kan volgen en waar hij of zij kan groeien als persoon.

Denk outside the box

In de ogen van veel ouders is na de basisschool meteen doorstromen naar de middelbare school de enige mogelijke optie, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn! Merk je dat de stap van de basisschool naar de middelbare school nog net iets te groot is voor jouw kind? Overweeg dan Groep 9. Dit jaartje extra basisschool is dé perfecte brug naar de middelbare school. Dit jaar staat bij privé school Florencius volledig in het teken van zelfontwikkeling. Na dit tussenjaar voor de middelbare school is jouw kind dus compleet klaargestoomd voor de brugklas!