Geen school kan tegenwoordig nog zonder een app

Wij leven in een tijd met heel veel uitdagingen. Meer nog vanwege het COVID- 19 virus en de uitbraak daarvan is de hele wereld op zijn kop gezet. In de meeste landen zijn de economieën lam gelegd en gaat men beperkt de deur uit. Ook de scholen ondervinden hiervan de harde klappen. Ouders hebben me heel veel pijn in hun hart moeten accepteren dat er voor onbepaalde tijd geen school is. En docenten hebben met heel veel verdriet deze mededelingen moeten doorspelen. Maar kan het factor ‘ geen school hebben ‘ nog in deze verlichte tijd? Tja, geen school kan tegenwoordig nog zonder gebruikmaking van speciaal op maat gesneden applicaties.

Er zijn applicaties op de markt, speciaal ingericht om studenten en hun ouders van informatie te voorzien. Denk daarbij aan alle reguliere communicatie die via schoolborden, briefpapier en ook mondeling de ouder dient te bereiken. Of alle communicatie waar de ouder speciaal wat tijd voor uit moet trekken om op school te verschijnen. Hier heb je de basisschool app voor nodig. Deze school app kun je binnen een mum van tijd op je mobiel geïnstalleerd hebben. Je draagt dan altijd alle informatie met je mee omdat je gewoon simpelweg altijd je telefoon op zak hebt.

Communicatie
Met deze school app wordt de communicatie in verschillende richtingen geduwd. Denk bijvoorbeeld aan mededelingen die voor de gehele school bestemd zijn. Zoals dringende sluiting van de school wegens constatering van besmetting of zoals dat nu gebeurt tijdens de crisis, vervroegd rapport afgifte. Deze informatie is voor iedereen bestemd. Maar het kan best dat de ouder iets met de juf of de schoolleiding wenst te bespreken. Dan is dat uiteraard ook mogelijk. Door een via de gesprekkenplanner een gesprek van 10 minuten in te plannen, kun je met de juf over jou kind een gesprek voeren.

En hoe staat het dan met de docenten onderling? Door teams te creëren, kunnen leerkrachten onderling informatie met elkaar delen zonder dat die voor anderen buiten het team zichtbaar zijn. En op het gebied van de top- down en Bottom- up communicatie kunnen bijvoorbeeld mededelingen aan leerkrachten worden gedaan en zo ook verloven worden aangevraagd.