Waarom creativiteit de sleutel is tot social media.

59% van de bevolking van het land is actief op social media met elk gemiddeld 7,4 accounts. Betrokkenheidsniveaus zijn ook hoog. Driekwart van de gebruikers van sociale media was de afgelopen maand actief betrokken bij of heeft bijgedragen aan een sociaal media marketing activiteit. Dit alles betekent dat social media in Nederland een uitstekende gelegenheid zijn om zinvolle platformonafhankelijke relaties met klanten op te bouwen door middel van social media marketing.

Natuurlijk moet je de grote slagmensen zoals Facebook en YouTube in je strategie opnemen. Maar wees niet bang om uw net verder uit te werpen. Sites zoals Pinterest zijn ook populair – en ze kunnen het verschil zijn tussen opvallen en naar de achtergrond vervagen.

De grote spelers

81% van de internetgebruikers zit op Facebook waardoor de advertenties een potentieel publiek van 31 miljoen mensen krijgen. Dat maakt het een geweldige plek om een ​​breed scala aan klantbetrokkenheid te krijgen. De site komt zo vaak voor dat zelfs overheidsinstanties en steden het opnemen in hun communicatiestrategie. Dus wat je ook verkoopt, maak van Facebook een topprioriteit.

Snapchat en Twitter zijn minder populair dan Facebook en Instagram. Elk heeft iets meer dan twee miljoen accounts en hun publiek is kleiner geworden. Maar laat ze nog niet helemaal in de steek – ze zijn het overwegen waard als u een beroep wilt doen op specifieke demografische gegevens. De gebruikers van Snapchat zijn overwegend vrouwelijk, goed voor 73% van de accounts. Het is de plek om de aandacht van jonge vrouwen te trekken. Omgekeerd, als u op zoek bent naar een meer mannelijk publiek, kies dan voor Twitter, mannen vormen 68% van het advertentiedoelgroep.

Video is koning

YouTube is verreweg het populairste social mediaplatform in Nederland. 87% van de Nederlandse internetgebruikers bezoekt de site, met de meest geabonneerde merkaccounts, waaronder Lavazza, L’Oréal, Ford, Samsung en Garnier.

Laatste gedachten

Er is geen enkele manier om succes te hebben via social

media marketing in Nederland. Jouw strategie hangt af van uw merk en doelgroep. Maar wees niet bang om dingen door elkaar te halen en creatief te worden. Maximaliseer uw bereik door solide Facebook- en Instagram-strategieën te combineren met meer nicheplatforms zoals Pinterest. Investeer ook in video. Het vergroot jouw social media marketing bereik en loont in de verkoop.